Reklama
  • Czwartek, 21 stycznia (13:05)

    Zimowe zdrowie. Hartuj się!

Chcesz przeczekać pod kocem do wiosny? To nie służy ani zdrowiu, ani figurze. Sport na świeżym powietrzu wzmacnia odporność i daje mnóstwo frajdy!

Reklama

■ Szybko zapadający zmrok, plucha, mróz – pretekstów, żeby zostać w domu, nie brakuje. Pewnie boisz się też, że przebywając podczas takiej pogody na dworze, łatwiej się przeziębisz? Pora zmienić sposób myślenia! To nie chłód, ale przegrzanie i niewietrzenie pomieszczeń sprzyjają rozwojowi wirusów.

Za to po wysiłku w organizmie zwiększa się produkcja białych krwinek, które chronią nas przed chorobami. Wystarczy kilka minut dziennie na świeżym powietrzu, by wzmocnić odporność.

Kolejne argumenty za wyjściem z domu? Dotlenisz mózg, poprawisz krążenie i ogólną kondycję. Zmniejszysz też ryzyko, że wiosną nie zmieścisz się w ukochaną sukienkę, bo trenując w niskiej temperaturze, spalisz więcej kalorii – organizm musi ciężej pracować, aby utrzymać ciepło.

Wciąż trudno ci się zmotywować? Znajdź powód do ruszenia się z kanapy. Może zabierzesz psa na dłuższy spacer, pójdziesz z dzieckiem na lodowisko albo wyciągniesz przyjaciółkę na przechadzkę po mieście z kawą na wynos w ręku? Kiedy spadnie śnieg, możesz wypożyczyć narty biegowe lub wyszaleć się na sankach (jeśli nie masz dzieci, możesz umówić się „na górkę” ze znajomymi, którzy je mają).

Pamiętaj, żeby dobrze się ubrać

Jeśli będziesz uprawiać jogging lub wybierasz się na łyżwy, szybko się rozgrzejesz, załóż więc 3–4 warstwy ubrań, aby móc łatwo pozbyć się wierzchniego okrycia.

„Przyda się bielizna termiczna (...) z długim rękawem, która ma system sprawnego odprowadzania potu i pary wodnej ze skóry, i pozostawia ją suchą nawet przy intensywnym wysiłku fizycznym. Zapomnij o bawełnie – łatwo nasiąka potem, długo pozostaje wilgotna i ciężka”, radzi Anna Lewandowska na swoim blogu.

Jeśli zdecydujesz się na marsz z kijkami lub spacer, ubierz się nieco cieplej. Zawsze rozgrzewaj mięśnie (co najmniej 10 minut), a w czasie wysiłku oddychaj nosem, by ocieplić powietrze. Trening nie powinien być za długi. Godzina to optymalny czas.

Jak ochronić się przed chłodem?

1 Rozgrzej się. Jeśli nie chcesz ubierać się w kilka warstw ubrań, zrób to w domu. Tak przygotowana możesz od razu zacząć np. biec. Wystarczy 10 minut. Zacznij od skłonów do jednej i drugiej nogi, wykonaj krążenie bioder i kolan. Nie zapomnij też o rozciąganiu.

2 Załóż rękawiczki. Sport w niewielkim stopniu uaktywnia dłonie, więc mogą zmarznąć. Dobrym pomysłem jest wybranie rękawiczek z odciętymi palcami, na które nakłada się drugą ocieplającą warstwę.

3 Pij wodę. Zimą nie czujesz tak dużego pragnienia, jak latem, ale trenując odwadniasz organizm. Dlatego przed treningiem wypij szklankę wody. Dobrze nawodniony organizm łatwiej utrzyma ciepło.

Show
Więcej na temat:Nie | za | Ra

Zobacz również

  • By wzmocnić mięśnie brzucha, trzy razy w tygodniu wykonuj taki oto zestaw treningowy. A jeżeli marzysz o widocznym pod skórą kaloryferku, nie zapomnij o połączeniu ćwiczeń z niskokaloryczną dietą.... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.